Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства
Гарячі лінії
Держлісагентство
Київське обласне та по м. Києву управління ЛМГ

Шкільні лісництва

Про затвердження положення про учнівські лісництва

Учнівські лісництва Київської області

У справі збереження і охорони природних багатств найважливішим завданням є екологічне, трудове навчання молоді, її патріотичне і моральне виховання. Учнівські лісництва – це потужна сила у формуванні справжніх природолюбів, дбайливих господарів лісу. Розвиток сучасного суспільства вимагає від учнівської молоді високого рівня знань і вмінь, практичного їх застосування та можливість визначитись в суспільстві як особистість. Лісівники Київщини небайдужі до того, хто прийме від них природоохоронну естафету і чи зможуть їхні діти чи онуки не лише зберегти створені ліси, а й примножити їх.

Враховуючи це на базі 8-ми лісогосподарських підприємств Київського обласного та по м. Києві управлінні лісового та мисливського господарства створені 13 шкільних лісництв, до складу яких входять 270 учнів. Ці позашкільні освітні заклади розгорнули багатопланову, цікаву роботу, шукають нові форми трудового й екологічного й естетичного виховання юнацтва. Шкільні лісництва залучають до своїх рядів з кожним роком все більше учнівської молоді. Свої дослідження учні проводять, як правило в лісі, вивчаючи екологічні особливості росту та зникнення трав’янистих рослин, екологію окремих тварин лісу, птахів, які в достатній кількості поширені на території області, так і рідкісних.

Юні лісівники ставляться до лісу не інакше, як до храму природи, який вони плекають і руками і серцем.
На заняттях з дітьми проводяться теоретичні та практичні заняття, де учні вивчають основи екології, лісової справи, та знайомляться з основними принципами роботи в лісі, вивчають рослинний та тваринний світ. Вчаться працювати з різними рослинами, оберігати їх, знайомляться з рослинами занесеними до Червоної книги та з природоохоронними територіями. Під час навчання в гуртку діти засвоюють основні аспекти дослідницької роботи, яка розрахована, як на групові дослідження, так і на індивідуальну роботу з дітьми. Учні залучаються до виконання робіт по садінню та висіванню лісу, догляду за лісо насіннєвими плантаціями,виявленню та охороні пам’яток природи, вирощуванню садивного матеріалу, озелененню населених пунктів тощо, заліснення ярів і балок, створенню полезахисних лісових смуг та захисних лісових насаджень на берегах річок і водойм, виявленню та охороні рідкісних рослин, заготівлі лікарської сировини,грибів, заготівлі насіння деревних і чагарникових порід, розселенню та охороні мурашників, створенню екологічних стежок, проведенню фенологічних спостережень, здійсненню науково-дослідницької діяльності. Через трудові навички вихованці учнівських лісництв вивчають закони природи, проводять пізнавальні та наукові дослідження.

Дослідницька діяльність – вища форма самоосвітньої діяльності учня. Формування науково – дослідницьких вмінь в школярів – процес складний і довготривалий. Проведення експериментальних наукових досліджень являють собою складну взаємодію слова, наочності та практики.

На базі учнівських лісництв проводяться науково – дослідні роботи за напрямками та на теми:

  • Організація тематичних групових та індивідуальних досліджень об’єктів та явищ лісового біоценозу, антропогенного впливу на ліс;
  • Екологічний моніторинг;
  • Проведення дослідів за завданням вчених та фахівців лісового господарства;
  • Облік та прогноз хвороб сіянців сосни звичайної в розсаднику лісництва;
  • Вивчення екологічного стану пришкільної території;
  • Формування декоративних насаджень та створення осінньо-зимового пейзажу на заданій території;
  • Облік лікарської сировини на заданій території;
  • Проведення науково-практичних конференцій юних лісівників під час яких вони обмінюються досвідом роботи, презентують свої науково-дослідницькі роботи та практичні досягнення в лісовій справі й обирають кращих, які представлятимуть область на Всеукраїнських зльотах учнівських лісництв;

Учні не лише презентують свої дослідження, але і дискутують про рівень науковості роботи, вивчення її теоретичної частини, через застосування біологічних методів.

Результатом цієї роботи є неодноразові перемоги юних лісівників Київщини на всеукраїнському рівні.

Останні досягнення представників Київщини могли оцінити гості й учасники Х Всеукраїнського зльоту учнівських лісництв, який відбувся на Черкащині впродовж трьох днів (із 11 по 13 травня 2016 року). Цікавим став захист науково-дослідних робіт, де вихованець Дорогинського учнівського лісництва Грисюк Олександр доповів про “Облік та прогноз хвороб сіянців сосни звичайної в лісовому розсаднику Дорогинського лісництва” та зайняв ІІ місце за захист науково-дослідницької роботи.